Thursday, December 23, 2010

MAMAK

Tengahari tadi aku ke Solaris, Hartamas untuk berjumpa Farhunt. Seorang komposer dan juga penyanyi yang berbakat besar tetapi tidak diketengahkan. Oleh kerana aku sampai awal, aku singgah minum dekat restoran mamak bawah Kohaku Bistro.

Dalam sms Farhunt pesan jangan order makan sebab dia nak bawa aku ke tempat lain. Aku order nescafe 'O' ais segelas. Sesuai untuk pembasah tekak dikala cuaca terik.


2 minit...

5 minit...

10 minit 39 saat pun berlalu...


"Tinnn", bunyi hon kereta Myvi. Farhunt ada kat dalam perut kereta kaler hitam tu.

Aku ke kaunter. Mamak berpangkat cashier angkat kening.

"Nescafe 'O' ais satu"

"Makan?"

Aku geleng kepala.

Mamak tu pun tekan-tekan jarinya pada mesin cashier. RM2.20 tertera. Mak aiii... Mahalnya. Aku tak tahu pun harga air kat sini boleh jadi penyebab penyakit jantung. Aku rasa gambar amaran yang ada pada kotak rokok tu juga sesuai diletakkan pada gelas aku minum tadi.

Selesai bayar, aku lari balik ke meja tempat aku minum. Nasib baik mamak yang ambil order tadi belum 'clear'kan lagi gelas aku. Aku sambar gelas dan hirup sampai habis. Kalau tadi ada air lagi suku, sekarang kering. Sebelum blah, aku ambil straw dari gelas aku tu.

Dalam kereta Farhunt tanya. "Kenapa kau ambil straw tu?"
"20 sen ni", jawab aku selamba.



**Mahal pun gerenti aku datang lagi. Sebab ada awek cun promote rokok
brand baru

4 comments:

  1. hehhe.. dia ade hari2 tertentu je tu. :D lenkali straw self carry dari rumah bang. ice beli sposen.. then mintak nes o separuh.

    ReplyDelete
  2. ni journal harian ni. Esok jangan minum situ lagi. Haha

    ReplyDelete